Sprzeda┼╝ nieruchomo┼Ťci: jak zabezpieczy─ç zap┼éat─Ö ceny przy sprzeda┼╝y z odroczonym terminem p┼éatno┼Ťci?

Jak zabezpieczy─ç zap┼éat─Ö ceny przy sprzeda┼╝y z odroczonym terminem p┼éatno┼Ťci?

Sprzeda┼╝ nieruchomo┼Ťci nast─Öpuje co do zasady z chwil─ů zawarcia umowy. Oznacza to, ┼╝e wraz z podpisaniem przez strony aktu notarialnego kupuj─ůcy nabywa w┼éasno┼Ť─ç lokalu, budynku lub dzia┼éki, a sprzedaj─ůcy w┼éasno┼Ťci tej si─Ö wyzbywa. W przeciwie┼ästwie do um├│w, kt├│rych przedmiotem s─ů rzeczy ruchome, skuteczno┼Ť─ç nabycia nieruchomo┼Ťci nie jest i nie mo┼╝e by─ç determinowana zap┼éat─ů ceny, bowiem zgodnie z obowi─ůzuj─ůcymi przepisami umowa sprzeda┼╝y nieruchomo┼Ťci o skutku rozporz─ůdzaj─ůcym musi by─ç wolna od jakichkolwiek warunk├│w, w przeciwnym razie b─Ödzie niewa┼╝na.

Sytuacja, w kt├│rej p┼éatno┼Ť─ç nie nast─Öpuje przed lub jednocze┼Ťnie z zawarciem umowy, nie jest korzystna z punktu widzenia interes├│w sprzedaj─ůcego. Z kolei kupuj─ůcy wola┼éby unikn─ů─ç zap┼éaty przed podpisaniem aktu notarialnego w obawie, ┼╝e mimo przekazania ┼Ťrodk├│w, do przeniesienia w┼éasno┼Ťci nigdy nie dojdzie z przyczyn le┼╝─ůcych po stronie sprzedaj─ůcego.

Optymalnym i bezpiecznym dla obu stron rozwi─ůzaniem pozostaje w├│wczas zap┼éata pieni─Ödzy za po┼Ťrednictwem notariusza, poprzez jego bankowy rachunek depozytowy. Przed podpisaniem umowy kupuj─ůcy wp┼éaca na odr─Öbne konto notariusza pieni─ůdze, kt├│re ten z kolei przelewa na rachunek sprzedaj─ůcego po zawarciu umowy. Z przyj─Öcia depozytu notariusz spisuje protok├│┼é w formie aktu notarialnego, kt├│ry powinien szczeg├│┼éowo okre┼Ťla─ç termin jego wyp┼éaty oraz osob─Ö, na rzecz kt├│rej ma nast─ůpi─ç wyp┼éata. Depozyt notarialny jest bardzo skutecznym narz─Ödziem zapewniaj─ůcym bezpiecze┼ästwo obrotu nieruchomo┼Ťciami, w r├│wnym stopniu zabezpieczaj─ůcym interesy obu stron transakcji.